لیگ ایرونی

اخبار فوتبال (پایه ولیگ تهران آسیا ویژن)وکانون مربیان تهران

لیگ ایرونی

اخبار فوتبال (پایه ولیگ تهران آسیا ویژن)وکانون مربیان تهران

میرآخوری سرمربی تیم ملی جوانان شد




رحیم میرآخوری سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان در بازی‌های مقدماتی قهرمانی آسیا شد


پس از ماه‌ها بلاتکلیفی بالاخره تکلیف کادرفنی تیم ملی فوتبال جوانان مشخص شد و با تصمیم فدراسیون فوتبال رحیم میرآخوری، یکی از مربیان باسابقه فوتبال پایه، هدایت تیم ملی جوانان را در بازی‌های مقدماتی قهرمانی آسیا برعهده خواهد داشت.

به گزارش ایسنا ، گفته می‌شود در کادرفنی جدید تیم جوانان نناد نیکولیچ، سرمربی اسبق و مربی پیشین تیم ملی جوانان که با باشگاه فولاد خوزستان همکاری می‌کرد هم به عنوان تمرین دهنده، آنالیزور و دستیار میرآخوری فعالیت خواهد کرد. همچنین محمد یاوری به عنوان مربی آموزشی و حسین ایلانلو به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها برای این کادر انتخاب شدند. مدیریت‌فنی تیم جوانان را که کادرفنی زیرنظر او فعالیت می‌کند، علی دوستی‌مهر برعهده خواهد داشت که با تصمیم فدراسیون به این سمت منصوب شده است.

این تصمیم در آخرین جلسه‌ای که برای انتخاب سرمربی تیم جوانان صبح امروز (چهارشنبه) در فدراسیون برگزار شد، گرفته شده و میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست کمیته جوانان فدراسیون با دستور علی کفاشیان اختیار تام داشت تا تصمیم نهایی را در این باره بگیرد. پیش از این بارها جلساتی میان روسای فدراسیون و ماجدی برگزار شده بود که هیچ‌گونه توافقی بر سر گزینه‌های پیشنهادی صورت نمی‌گرفت. البته فدراسیون در مقاطعی با گزینه‌های پیشنهادی از سوی ماجدی موافقت می‌کرد اما مهم‌ترین مشکل تامین مبلغ قرارداد آنها بود که توافقی با مربیان حاصل نمی‌شد.

میرشاد ماجدی در هفته‌های پایانی لیگ از به نتیجه رسیدنش برای انتخاب سرمربی تیم جوانان خبر می‌داد و مدعی می‌شد گزینه من از مربیان جوان لیگ برتری و حرفه‌ای است. صحبت‌های او ذهن‌ها را به سمت گزینه‌هایی چون عبدالله ویسی، صمد مرفاوی و مجتبی تقوی سوق داده بود که او همگی را تکذیب کرد. حتی بعد از آن حضور مربیانی چون حسین فرکی و محمد مایلی‌کهن هم تکذیب شد. اکنون مشخص شده است، منظور ماجدی از "لیگ برتری"، سابقه مربی در لیگ برتر بود که می‌تواند مربوط به ادوار گذشته باشد.

اما ماجدی در جلسه با کفاشیان و نبی بحث داوود مهابادی را مطرح کرد. او به طور ضمنی با این مربی که هدایت تیم دسته اولی مس سرچشمه را برعهده دارد، صحبت و او هم برای پذیرفتن این مسوولیت اعلام آمادگی کرد اما دو مانع بر سر توافق با مهابادی وجود داشت: اول این‌که او سابقه خاصی از‌ کار با تیم‌های پایه و بازیکنان جوانان را ندارد که بخواهد چنین مسئولیتی را بپذیرد و دلیل دوم و مهم‌تر برای فدراسیون تامین مبلغ درخواستی این مربی بود. در حال حاضر اولویت تمامی برنامه‌ها و هزینه‌کردهای فدراسیون معطوف به تیم ملی بزرگسالان شده تا بلکه بتوان پس از 8 سال به جام‌جهانی صعود کنیم.

اما در زمان بحث حضور این مربی در تیم جوانان، مهابادی در حاشیه برگزاری سمینار دانش‌افزایی مربیان گفت: با پذیرش مسئولیت تیم ملی جوانان موافقت کردم و به ماجدی هم گفتم برای مبلغ قراردادم می‌توانم حداکثر 20 یا 30درصد کمتر از دستمزد معمول در باشگاه‌ها را بگیرم و دریافت مبلغی کمتر از آن برایم مقدور نیست.

اگرچه رویکرد استفاده از مربی لیگ برتری با ادعای حرفه‌ای بودن آنها که درباره همه‌شان مصداقی ندارد و بسیاری تجربه کافی کار با بازیکنان پایه را هم ندارند، سیاست چندان درستی نیست اما بالا بودن مبلغ درخواستی آنها هم از توان فدراسیون خارج است. از گذشته تا به امروز همواره شاهد بودیم مبلغ قرارداد مربیان تیم‌های ملی پایه فوق‌العاده پایین‌تر از دستمزدهای عادی در باشگاه‌های لیگ برتری و حتی برخی تیم‌های دسته یک و دو بوده است.

نکته تاسف‌آور تعلل‌ فدراسیون در انتخاب‌هایش بود که فرصت استعدادیابی در تیم جوانان برای تشکیل تیم جدید را سوزاند؛ تا جایی که فکر کردن به پروسه‌ای که کمیته جوانان پیشین در برگزاری استعدادیابی گسترده تیم جوانان انجام داد، هم غیرممکن شد؛ پروسه‌ای که فریدون معینی به عنوان رییس کمیته و اکبر محمدی به عنوان سرمربی تیم آن را اجرا کردند. آن برنامه هم اگرچه نواقص پیرامونی قابل رفع به ویژه در موضوع ظهور دلالان اطراف بازیکنان جوان را به همراه داشت اما ثمره‌اش تشکیل بازه گسترده‌ای از بازیکنانی خوب و مستعدی شد که اکنون مناسب تیم المپیک هستند. بازیکنانی که امروز در لیگ برتر حضور موفق داشته و دو چهره‌ از آنها یعنی سردار آزمون و علیرضا جهانبخش لژیونر شدند. بهنام برزای،‌ احسان پهلوان و ... هم نفراتی هستند که چنین قابلیتی را دارند.

تعلل فدراسیون در انتخاب مسئول جدید کمیته جوانان و صدور حکم سرپرستی باعث شده بود، ماجدی همواره بگوید، من که حکم ریاست ندارم، پس لزومی ندارد تمام وقت برای جوانان کار کنم! تعلل دوباره و طولانی مدت در انتخاب سرمربی تیم جوانان همه و همه باعث شد با نزدیک‌ شدن به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا (شهریور 1392) عملا فرصت استعدادیابی از دست رفته و اکنون دیگر زمان آن نیست.

البته تیم جوانان کنونی که باید در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا شرکت کند، میانگین سنی حدودا یک‌ساله‌ای را از متولدین دو ماه آخر 1373 و سال 1374 دارد که تقریبا در هیچ رده‌ای به طور جدی دیده نشده و برای آنها استعدادیابی صورت نگرفته است. ماجدی معتقد بود لیست 150 نفره‌ای از مشخصات این بازیکنان در کمیته جوانان وجود دارد که این حرف درست است اما لیست مشخصات بازیکنان با پرونده آنالیز وضعیت فنی و استعدادیابی آنها چیز دیگری است که طبعا در نبود کادر فنی تیم جوانان، استعدادیابی هم صورت نگرفته و چنین پرونده‌ای هم وجود ندارد!

اما از همان زمان فدراسیون راه‌حل دیگری هم داشت. به هر حال تجربه انتقال کادرفنی تیم ملی نوجوانان که توانست قهرمان آسیا و راهی جام جهانی شود، به تیم جوانان اگرچه نقص‌هایی داشت اما استعدادهای زیادی را هم تحویل فوتبال ما داد. بازیکنانی چون امید عالیشاه، کاوه رضایی، پیام صادقیان، یعقوب کریمی، میلاد غریبی، محمدرضا خانزاده و ... بازیکنان بودند که زیر نظر دوستی‌مهر در تیم جوانان صاحب تجربیات بین‌المللی زیادی شدند و با حفظ اسکلت تیمی، در رده جوانان هم بر این تجربیات افزوده شد. آن تیم در رده جوانان و در مسابقات قهرمانی آسیا بنابر مشکلاتی که آن زمان وجود داشت، در نتیجه‌گیری ناکام بود اما نتیجه سرمایه‌گذاری فدراسیون برای این بازیکنان در چند سال حضور در اردو را امروز در لیگ برتر می‌بینیم.

ماجدی در ابتدای پذیرش مسوولیتش با این راه حل مخالفت کرد. او به صراحت می‌گفت مخالف حضور دوستی‌مهر در تیم جوانان و تکرار آن شیوه انتقال تیم نوجوانان به جوانان است. او می‌گفت دوستی‌مهر تمرکزش را روی آمادگی تیم نوجوانان پیش از جام‌جهانی گذاشته و نمی‌تواند به تیم جوانان برود. از طرفی ما بازیکنانی برای جوانان می‌خواهیم که تقریبا یک‌سال بزرگتر از تیم نوجوانان فعلی هستند. پس عملا باید پیدا کردنشان استعدادیابی شود. سرپرست کمیته جوانان تا همین اواخر هم روی موضعش پافشاری می‌کرد اما وقتی فهمید پولی در کار نیست و مربیان به اصطلاح‌ حرفه‌ای هم با این وضع نمی‌آیند، به ناچار همان رویه چهار سال پیش را پذیرفت!

طبق آخرین تصمیم فدراسیون که در تعامل میان دوستی‌مهر و ماجدی گرفته شده، او قرار است بر عملکرد کادرفنی جدید تیم جوانان که به پیشنهاد خودش هم بودند، نظارت کند تا این تیم آماده شده و حضور موفقی در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا داشته و به مرحله نهایی صعود کند. دوستی‌مهر معقتد است همین الان عمده بازیکنانی را که باید به این تیم جوانان دعوت شوند، می‌شناسد و وضعیت فنی آنها را زیر نظر دارد.

بعد از بازی‌های مقدماتی آسیا و تقریبا پس از گذشت حدود یک‌ماه که جام‌جهانی نوجوانان در امارات هم برگزار شد، این مربی به طور مستقیم پروسه استعدادیابی و تشکیل تیم جوانان جدید را زیرنظر گرفته و هدایت آن تیم را برعهده خواهد شد. اینکه اسکلت تیمی نوجوانان فعلی به طور کامل به جوانان آتی منتقل شود، هنوز مشخص نیست و بعید است مربیان از تجربه‌ای که بازیکنان نوجوانان در اردوها و مسابقات بین‌المللی به‌ویژه جام‌جهانی امارات به دست می‌آورند به آسانی بگذرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد